آشنایی با تجارت الکترونیک

گسترش روز افزون برخی از این کاربردها مانند تجارت الکترونیکی اهمیت این موضوع را بیشتر کرده است و از آنجا که ورود به عرصه تجارت الکترونیکی برای تمام سازمان هایی که در تامیین نیازهای مشتریان خود در اسرع وقت را دارند ضروری به نظر می رسد، سیاست گذاران را در این فکر فرو برده است که آیا کشور یا سازمان متبوع آن ها پذیرای ابزارهای جامعه اطلاعاتی می باشند؟ این آمادگی ها با معیارهای مختلفی از قبیل زیر ساخت ها، اقتصاد، آمادگی پذیرش در جامعه مورد نظر و امادگی مجموعه دولت سنجیده می شود.

در دهه اخیر اینترنت و تجارت الکترونیک شکل پاسخگویی به این نیازها را دگرگون کرده است. تجارت الکترونیک فقط به معنی دادو ستد از طریق اینترنت نیست بلکه به معنای تجارت کالا در مراحل کسب است.

برای تجارت الکترونیکی تعاریف مختلفی ارائه شده است. به صورت عامیانه تر، تجارت الکترونیکی انجام معاملات تجاری محصولات و خدمات از فروشگاه ها در قالب الکترونیکی را شامل می شود.

تعریف تجارت الکترونیکی در شکل کاربردی تر آن توسط ” توبن” ارائه شده است. از نظر وی هر گونه مبادلات کالا و خدمات از طریق شبکه های کامپیوتری و الکترونیکی از جمله اینترنت، تجارت الکترونیکی نامیده می شود.

برای استفاده از تجارت الکترونیکی سه راهبرد ایجاد آگاهی، زیر ساخت های فنی و ساختار قوانین و مقرراتی در کشور باید فراهم شود.

زیر ساخت ها به حدی گسترده هستند که تقدام جهت تامین آن ها فقط در شرح وظایف یک وزارت خانه یا یک دستگاه نیست و برای ایجاد آن لازم است که همه ی دستگاه هایی که در این زمینه با هم مرتبط اند هماهنگ باشند. به کارگیری تجارت الکترونیکی و فناوری اطلاعات باعث شفافیت فعالیت اقتصادی می شود. همچنین استقرار موفقیت آمیز آن مستلزم یک برنامه استراتژی مدون و مشخص است.

مزایاها و معایب تجارت الکترونیک

  • افزایش فروش و در پی آن افزایش درآمد و توان سرمایه گذاری
  • افزایش سطح رفاه زندگی مردم از طریق ایجاد اشتغال، کاهش ترددها و افزایش سرعت عمل
  • جهانی شدن
  • کاهش هزینه‌های تبلیغات برای شرکتها وبه دلیل عدم حضور واسطه
  • با افتتاح فروشگاه اینترنتی شما این قابلیت را دارید که با هزینه ای کم کالا و سرویس خود را در تمامی نقاط دنیا بازاریابی کنید و به فروش برسانید. در واقع شما مغازه ای دارید که در کل زمان روز و شب باز است و مراجعه کنندگان آن از تمام نقاط دنیا هستند! یعنی می توانید مطمین شوید که یک تجارت جهانی راه اندازی کرده اید.
  • در تجارت الکترونیکی دیگر نیازی به واسطه و دلال برای فروش کالا، نیست.
  • وقتی که در خرید و فروش سنتی صرف رفت و آمد های اضافه میشد در تجارت الکترونیکی صرف شناسایی نیاز های مشتری می شود.
  • تجارت الکترونیکی وارد شدن به بازارهارا آسان کرده ،خریدار اینترنتی میتواند تنها با یک اتصال اینترنت از سرتاسر دنیا به فروشگاه شما متصل می گردد.
  • تجارت الکترونیکی موقعیت های تجاری جدید برای کارآفریننان را در اینترنت ایجاد می کند.
  • با تجارت الکترونیک فروشنده قادر به تجزیه و تحلیل بهتر از نیاز های مشتری خواهد بود و خریدار اینترنتی قادر به ارزیابی بهتر قیمت ها و محصول مورد نیاز خود می باشد.

البته همچون تمام فناوریها و تکنولوژیهای ساخت بشر معایبی هم در استفاده از تجارت الکترونیک وجود دارد، برخی از این معایب به قرار زیر است:

  • تأثیر ناشناخته آن بر روابط اجتماعی انسان
  • ورشکستگی به علت عدم توانایی شرکتهای کوچک و کاهش تولید

بسترهای لازم برای تجارت الکترونیک

  • یک سیستم بانکی روان و دقیق
  • قوانین گمرکی،مالیاتی و بانکداری الکترونیکی
  • کد تجاری محصول و ایجاد امنیت اطلاعات
  • تهیه و تدوین نظام مالی اطلاعات و نظام حقوقی اطلاع رسانی (کپی رایت)
  • محرمانه بودن اطلاعات شخصی
  • تطبیق مقررات ملی با مقررات متحدالشکل بین المللی
  • همکاری دانشگاهها،مراکز تحقیقاتی و سازمانهای مختلف
  • پذیرش اسناد الکترونیکی توسط قوه قضاییه
  • تأمین، صدور و بکارگیری کارت هوشمند
  • تأمین خطوط ارتباطی پرسرعت و مطمئن و ایجاد بستر مخابراتی به شکل بی سیم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =